Mitä on 3D-mallinnus uudiskohteessa?
3D-mallinnus tarkoittaa yksinkertaistaen tietokoneella tehtyä kolmiulotteista suunnittelua, jonka tavoitteena on tuottaa 3D-malli halutusta tuotteesta. 3D-mallinnus on myös yksi tärkeimmistä työvälineistä uudiskohteiden markkinoinnissa.
Käytännössä uudiskohteiden 3D-mallinnuksessa on kyse arkkitehtipiirustusten pohjalta tietokoneella mallinnettavasta kolmiulotteisesta kuvasta, joka näyttää, miltä kohde tulee valmistuttuaan näyttämään.
Kuvat voidaan jakaa ulko- sekä sisäkuviin. Ensiksi mainitut havainnollistavat, miltä kohteen julkisivu ja pihapiiri rakennuksineen tulevat näyttämään, ja jälkimmäiset puolestaan sitä, miltä asunnot ja esimerkiksi yhteiset tilat tulevat näyttämään sisältä.
3D-mallinnuksista voidaan asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan toteuttaa still-kuvien lisäksi myös liikettä sisältäviä 3D-animaatioita, 360-virtuaalikierroksia sekä alue- ja kohdevideoita, joiden avulla esimerkiksi asuntopohjien ja uudiskohteen ympäristön esittely voidaan viedä vielä tarkemmalle tasolle.
Mutta miten 3D-mallinnus käytännössä tehdään ja miten mallinnusprojektit etenevät Profilmillä? Katso viisi helppoa askelta huipputason ennakkomarkkinointimateriaalien tilaamiseen.
1. Yhteydenotto ja 3D-mallinnuksen tilaaminen
3D-mallinnus lähtee liikkeelle rakennuttajan yhteydenotosta ja visualisointien tilauksesta.
Yleensä rakennuttajan olisi hyvä olla viimeistään noin 1–1,5 kuukautta ennen uudiskohteen ennakkomarkkinoinnin aloittamista yhteydessä meihin, jotta kaikki tarvittavat visualisoinnit saadaan toteutettua hyvissä ajoin.
3D-mallinnus voi olla juuri niin kattava tai suppea kuin asiakas haluaa. Rakennuttaja voi tilata 3D-kuvat esimerkiksi pelkästään yhden huoneiston olohuoneesta ja keittiöstä tai vaikka kaikista huoneista sekä taloyhtiön yhteisistä tiloista.
Voimme toteuttaa sisäkuvia, ulkokuvia, katutaso- ja ilmakuvia tai vaikkapa yläviistovisualisointeja, asiakkaan toiveiden mukaan.
Rakennuttaja voi valita, minkä verran myyntikuvia tarvitaan ja halutaanko kohteesta teettää 3D-kuvien lisäksi esimerkiksi animaatioita, alue- ja kohdevideoita tai suosittuja 360-virtuaalikierroksia.
360-virtuaalikierros havainnollistaa erityisen hyvin asuntopohjaa ja mahdollistaa eri huoneisiin tutustumisen ikään kuin tilan keskeltä käsin. Alue- ja kohdevideoiden kautta asunnon ostajaehdokkaat pääsevät puolestaan tutustumaan asunnon lisäksi myös sen lähiympäristöön palveluineen.
2. Lähtötietojen hankinta mallintamista varten
Varsinaisen tuotantoprosessin ensimmäinen vaihe on lähtötietojen kerääminen 3D-mallinnusta varten.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että rakennuttaja toimittaa meille arkkitehtipiirustukset, pohjakuvat, pintamateriaali- ja kalustetiedot sekä muut kohteen tiedot, joita mallintamisessa mahdollisesti tarvitaan, kuten esimerkiksi asemapiirrokset, pihasuunnitelmat ja kodinkonelistaukset.
Pyydämme rakennuttajalta myös toiveet mallinnettavien huoneistojen sisustustyylistä ja otamme huomioon mahdolliset erityistoiveet visualisointien suhteen. Rakennuttaja voi havainnollistaa toiveitaan meille tekstimuodossa tai vielä helpommin havainnekuvien avulla.
Sisustustyyliin liittyvien toiveiden avulla voimme stailata visualisoinnin uudiskohteen kohderyhmät eli potentiaaliset asuntojen ostajat huomioiden. Luomme kohteesta todenmukaiset, näyttävät visualisoinnit, joiden tyyli puhuttelee asiakkaita ja saa heidät kuvittelemaan itsensä asumaan asunnossa. Stailaukset auttavat kohdentamaan markkinointia ja lyhentävät myyntiaikoja.
Jokainen kohde on erilainen ja siksi myös jokainen lopputulos on omanlaisensa, yksilöllinen kokonaisuus. Tärkeää on, että myös me ymmärrämme, millainen rakennettava kohde on ja ketkä ovat markkinoinnin kohderyhmää, ja siksi tutustumme aina projektin alussa perinpohjaisesti sen lähtötietoihin.
3. 3D-mallinnus ja ensimmäiset vedokset nähtäville
Lähtötietojen jälkeen aloitamme varsinaisen mallintamisen, joka voidaan jakaa karkeasti ottaen kahteen vaiheeseen: 3D-mallinnukseen ja renderöintiin.
Ensin luodaan 3D-mallin rungot, eli kolmiulotteiset kuvat mallinnettavista kohteista ja tiloista teknisten piirustusten ja mittojen pohjalta. Kun runko on valmis, siihen tuodaan myös huonekalut ja muut yksityiskohdat aina tauluista viherkasveihin. Innostava sisustus ja oikein valitut kuvakulmat ovat olennaisessa osassa laadukkaita markkinointimateriaaleja.
Rungon mallintamisen jälkeen visualisointi “herätetään henkiin” renderöimällä. Käytännössä mallinnukseen tuodaan pintamateriaalit, tekstuurit, värit ja oikeat valo-olosuhteet sekä heijastukset, jolloin saadaan luotua aidon näköinen, valokuvamainen kokonaisuus.
Mallintamisen pohjalta voidaan sitten luoda erilaisia visualisointeja asiakkaan tarpeiden mukaan aina still-kuvista animaatioihin ja 360-virtuaalikierroksista videoihin.
Ensimmäiset vedokset visuista saamme valmiiksi jo 1–2 viikon sisällä tilauksen tekemisestä ja lähetämme ne asiakkaalle kommentoitaviksi.
4. 3D-mallinnusten helppo kommentointi
Haluamme että mallinnusprojektit olisivat asiakkaidemme mielestä mahdollisimman mukavia ja sujuvia, ja siksi olemme panostaneet esimerkiksi kommentointikierroksen vaivattomuuteen.
Kun olemme lähettäneet vedokset asiakkaalle, rakennuttaja voi jättää visualisointeihin liittyvät kommentit ja toiveet poikkeuksellisen helposti, suoraan kuvien päälle.
Käymme kommentit heti läpi ja teemme tarvittavat muutokset vedoksiin jo muutaman päivän sisällä.
5. Valmiit 3D-kuvat markkinointiin
Kommenttikierroksen jälkeen teemme mallinnuksiin vielä jälkikäsittelyn. Hiomme kuvat niiden lopulliseen muotoonsa, jonka jälkeen rakennuttajalla on valmiit 3D-kuvat ennakkomarkkinointiaan varten.
3D-mallinnettujen markkinointimateriaalien lopputulos Profilmillä on alansa huippua. Selkeästi keskitasoa parempi, massasta poikkeava fotorealistinen työnjälki erottaa Profilmin tuottamat markkinointimateriaalit kilpailijoiden vastaavista.
Visualisointimme eivät ainoastaan havainnollista kohteita valokuvantarkasti, vaan välittävät aidosti myös uudiskohteiden tunnelman ja nostavat esille niiden parhaat puolet tavalla, joka kiinnittää ostajaehdokkaiden huomion.
Lisävinkki: Yhdestä paikasta kaikki, mitä tarvitset
3D-mallinnuksen lisäksi asiakkaamme voivat valita myös Profilmin rakennuttajapalvelun, jolloin huolehdimme rakentajan puolesta kaikista materiaaleista, joita menestyksekkääseen ennakkomarkkinointiin ja uudiskohteiden myyntiin tarvitaan.
Erittäin kattavien 3D-kuvien lisäksi rakennamme asiakkaalle uudiskohteen myyntisivun, tuotamme korkealaatuiset myyntiesitteet sekä digiin että printtiin, huolehdimme markkinointiteksteistä ja sosiaalisen median mainonnasta sekä jälkimarkkinoinnista. Asiakkaamme vastuulle jää ainoastaan vastaanottaa lämpimät myyntiliidit!
Lue lisää Profilm Rakennuttajapalvelusta